Summa sidvisningar

måndag 17 januari 2011

I'm back!

"Jaha, OCH?" tänker säkert ni. I alla fall om ni är födda efter 1980.

Efter typ 2 års uppehåll får det bli till att börja sprida lite beskhet igen. Man kan ju inte låta världen undkomma mina åsiker som ju naturligtvis är de enda rätta. (oooo... känner redan nu hur ironin riktigt flödar. Härligt)

Och vad har hänt sedan sist? Ja, sonen som då låg i magen är nu mer än 2 år. En ny buse ligger på jäsning, och denna gången hoppas vi såklart att den stannar och blir klar.
Nog för att personalen på Neo i göteborg är helt fantastisk, men jag vill inte ses igen. Och så hoppas jag att både jag och bebisen får vara friska. Det är väl de flestas största önskan, men när man varit nära att stryka med och sedan haft 3 helvetiska månader med kuvöser, syrgas, CPAP, blodtransfusioner, MRSA-tester, järn, NaCl, doktor hit, doktor dit.... pumpa pumpa pumpa..... Nej tack. Jag vill inte ha det igen.

Jag vill ha det som i alla gravidbäcker.
En glad och snygg välsminkad mamma som krystar utan att vara ful, ut kommer en ren och fin bebis helt enligt konstens alla regler, och sedan fäller mor och far en tår över den underbara nya skapelsen medans en klämkäck och rultig barnmorska runt 60 kommer in med smörgås och dricka till de nyblivna föräldrarna. För så är det väl när man får barn "på riktigt"? Vi har ingen aning.

Foglossning, det är något för alla er män där ute att testa på. Så skoj så! Ni skulle säkert kunna tävla i vem som har mest ont. Mäta med specialverktyg från Biltema hur långt isär fogarna är. As coolt.
För er som haft foglossning, eller som har haft allvarliga problem med ryggen i största allmänhet, så vet ni hur o-skönt det är.
Sitta? Nix, gör ont efter några minuter. Stå? Näpp, samma sak. Gå? Ja, jo tjejna... Ligga och sova? *asg* den var bra den!
Joråsåatte.... Visst är man pigg och glad! Gå på tur, ikke sur som norrmännen säger. Den norrmannen hade inte foglossninge och bodde inte i Göteborgsregionen när det var is över allt...

Nåja. Det är ju faktiskt så att det finns människor som har riktiga problem. Folk som det på riktigt är synd om. Jag är inte en av dem. Det finns dem som har det betydligt jobbigare. Som kanske inte har en fantastiks familj runt sig, som jag har turen att ha. Folk som mister nära anhöriga, som går igenom sjukdom, som hamnar utanför samhällets skyddsnät... Ja, folk som har det tufft.
Visst har jag/vi haft vår beskärda del, jag har ju varken min älskade morfar eller farfar kvar, mormor har under senaste året genomgått cancerbehandlingar, och CSN och Försäkringskassans telefonnummer finns inlagda i min mobil. Men jag har tur ändå, för jag har det mycket bättre än många andra. Och det skall ni veta att jag är väldigt tacksam för.

Men inte hindrar det mig från att bli förbannad och gnälla över alla idioter som lever i världen. För det är ju helt sjukt va mycket idioter det finns!! Den frågan jag ställer mig oftast måste nog vara "men vad är det för fel på människan!"
Som alla som gnällt över att det varit snö ute. Jaha.... men tycker ni det är bättre nu med slask, regn och BRUUUUUUNT så långt ögat når? Är det trevligare att ha fram till April än bländande vit snö som lyser upp den mest mulna vinterdag? NÄ JUST DET!!! Jag håller ER personligt ansvariga för brunheten ute. >=(

Jag har så svårt att förstå varför man idag inte kan visa mer respekt och vänlighet inför sina medmänniskor. Ärligt talat, hur lång tid, och hur jobbigt är det att LE när man exempelvis jobbar iassan i en butik..? Eller får ni kanske avdrag på lönen om ni är trevliga mot kunderna..? Man börjar ju undra.
OCh det här med att förbjuda barnvagnar på caféer och i vissa butiker... Don't get me started...

Vanliga ursäkter för att förbjuda barn/barnvagn:

1. "De tar sådan plats" Jaha... men rullstolar är ok eller? En barnvagn tar ungefär lika stor plats och är dessutom ett hjälpmedel för 2 personer, alltså hälften så stor plats som en rullstol. (Jag har inget alls emot rullstolsburna, tvärt om skall de precis som alla andra ha rätt att göra vad de vill oavsett om det är att fika på stan, gå på bio eller åka buss..)

2. "De låter så mycket" Ahh.... Ja det är ju naturligtvis FRUKTANSVÄRT när en bebis gnyr för att den ä hungrig. Fruktansvärt. Nästan lika hemskt som när en vuxen människa gnäller, eller yttrar hjärnbefriade kommentarer.
Tål man inte barn skall man nog stanna hemma.

3. "Vi vill inte bli störda" Nä, stanna hemma då. När man rör sig på allmäna platser så får man acceptera att det finns andra människor runt omkring. Och ibland låter folk. Konstigt va? För jag antar att det alltid är helt tyst runt er, speciellt när ni pratar...? Eller ni kanske bor i en vadderad cell..?
För tonårsgång som pratar illa om klasskompisar, eller företags-idioter som sitter och pratar om sådant som andra inte skall få reda på, det stör inte det minsta. Eller folk som pratar i telefon....

4. "Småbarnföräldrar har med sig egen mat, och köper bara en latte och sitter sedan i flera timmar och bara tar upp plats" Öhhh... Va? Nej jag antar att ni inte serverar bröstmjölk eller har barnmat, så det brukar man som förälder ha med sig, men själv brukar jag köpa både mat, efterätt och kaffe/the.
Och jag antar att det ser bättre ut för de som passerar utanför, med en medie-nisse eller blogg-fjolla som sitter med en kaffe i 4 timmar och har en laptop i knät, det ger förmodligen ett starkare intryck av att ni är et "coolt inneställe" till café. Eller en student som snyltar gratis påfyllning när ni inte ser. *host*idiot*host*

Sedan när blev barn likvärdiga med en hund som man kan förbjuda för att det finns allergiker?!
Barn är små människor, som har lika stor rätt att få vistas i samhället som alla större människor.
Missförstå mig rätt, även jag kan sucka när en unge skriker hysteriskt, men oftast beror irritationen på hur föräldern beter sig. Barn vet inte bättre än sina föräldrar, de blir vad man gör dem till (Med vissa undantag tack och lov..)

Kanske om alla visade varandra mer hänsyn i samhället, och om var och en slappnade av och inte brydde sig om sådant som de inte behöver, så kanske vi alla hade haft en trevligare tillvaro. Kanske.

Alternativet är att alla alltid gör som jag säger, då hade vi haft det bra!


Lite mer än en timme fick jag sova innan sonen väckte mig och sedan halsbrännan höll mig vaken.... Men nu har jag klämt i mig en smörgås som förhoppningsvis dämpar den frätande satans syran så att jag får sova. Och under tiden har jag fått beklaga mig över hur dumma alla är. Och bebisen har gymnastiklektion i magen.... Nu borde jag ju somna gott.... ;-)

God natt mina vänner!

//Me

6 kommentarer:

  1. japp, så är det att föda barn, precis. Speciellt det där med att vara välsminkad ock krysta lite snyggt känner jag igen mig i.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Skönt att du beskrivit min förlossning :) det var helt så det gick till. Förutom sminket då, det är ju inte tillåtet på eperationsbordet. Och den delen när de skar i mig och hängde flera stycken på magen för att få ut henne. Men jag var snygg iallafall. Sen efteråt kom BRICKAN. Nej just de, den fick vi vänta med i 12 timmar för att jag låg och kräktes så fruktansvärt av allt morfin, så att fredrik fick hänga på min mage för att inte jag skulle spricka upp. Men annars så var det precis så det gick till :P Puss!!

    SvaraRadera
  3. Ett tips Ida: Ät mandel mot halsbrännan!!
    Man behöver inte äta gaviscon, sötmandel fungerar huuuur bra som helst och även sodastreamat vatten=)

    Det har fungerat för mig denna gången iaf!
    Kraaam

    SvaraRadera
  4. Alla andra som läser denna bloggen kommer nu förstå hur jag har det hemma, skönt att fler vill bära den bördan med mig ;) Älskar dig Ida!

    SvaraRadera
  5. Vi får flytta utomlands Ida! För i typ Grekland eller Spanien Blir ju personalen på restauranger bara glada när man kommer med barn!
    Det va jätte kul att läsa din blogg Ida!
    Kraaam

    SvaraRadera
  6. Det va din granne Evelina som skrev ovanstående:)

    SvaraRadera