Summa sidvisningar

måndag 11 april 2011

Livsfarligt

Vilken dag! Helt underbart väder. Skall gå ut och sätta mig om en stund, väntar bara på att mina efterlängtade kakor skall bli klara!

Jäkla skit-kakor säger jag bara.... Högre makter försöker säga åt mig att inte baka dem, men den hinten tänker inte jag förstå... =)
Först gick det nästan en vecka utan att jag fick hittat nötterna i någon affär, sedan när jag väl får tag på dem och skall baka, nä då blir jag inlagd på sjukhus... Tack för den!
Men nu har jag äääääntligen fått baka dem, och det var ju inte bra... För satan va goda de är! De ä helt klart livsfarliga. Vilken tur att jag inte kan äta speciellt mycket sött just nu, utan bar lite lite grann. Annars hade väl bägge plåtarna varit slut innan Kristoffer kom hem i eftermiddag.. ;-)

Sugen?
Varsågod att baka! Här kommer receptet;

Idas "subbiga"- kakor*

175 grader, 12-15 min

230 g smör
2 dl light brown (Muscovado) sugar
1 dl vanligt vitt socker
2 ägg

6 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker (helst VANILJ, inte vanillin. Vanillin smakar mycket mindre så ta mer i så fall)
½ tsk salt

ca 2,5 dl grovhackade makadamianötter
ca 2,5 dl grovhackad vit choklad (ca 200g)

  • Starta ugnen, 175 grader.
  • Låt smöret mjukna i rumstemperatur, eller en snabbis i micron på låg effekt om du som jag är impulsiv och otålig och inte alls kan vänta.
  • Kör smöret och allt socker (bägge sorterna) med elvisp tills det är mjukt och välblandat.
  • Blanda i äggen, ett i taget, och vispa. Försök att inte smaka....
  • Rör ihop alla torrvaror (mjöl, bakpulver, vaniljsocker, salt) i en skål och blanda väl. Rör sedan ned det torra i det andra kletiga och fortsätt vispa tills det är väl blandat. Häll inte för mycket i taget, då har du mjöl över hela köket... (Been there..)
  • Grovhacka nötterna och den vita chokladen och blanda i.
  • Försök att inte äta upp all smet....
  • Klicka ut smeten i golfbolls stora klickar på en plåt med bakplåtspapper. Ca 12 /plåt. (beroende på hur mycket smet du har ätit upp...) Platta gärna till klickarna en aning.

    Grädda i ugnen i ca 12-15 min, eller tills de fått färg. De skall vara lite obakade i mitten när du tar ut dem... Låt svalna och ät sedan tills du mår illa...

* Du undrar säkert över namnet. Ja, egentligen heter de "White Chocolate Chip Macadamia Nut Cookies", men det är så satans långt. Men kakorna har ju minst sagt följt devisen "life's a bitch" (=subba) innan jag ens fått baka dem, och dessutom finns de på Subway.. Därför döpte jag helt enkelt om dem! Och vad mitt namn har med saken att göra? Hybris. =)
Hoppas de smakar!

1 kommentar:

  1. Men snälla nån!! Det där verkar ju vara himmelriket i kakform! ;) Jag kanske måste testa...;)
    Kram, Elisabet

    SvaraRadera